Wine Paris 2025: Wijnontwikkelingen en Hoogtepunten

trends wine paris 2025

Terugblik op Wine Paris 2025

 

Ja, het was weer hard werken! Samen wijn proeven, wijnmakers bezoeken, ideeën en kennis opdoen en nieuwe pareltjes ontdekken.

 

Na weer drie heerlijke, maar doldwaze wijndagen in Parijs, is het tijd voor een terugblik.

 

Van strategische inzichten en duurzame innovaties tot (wijnig) verrassende wijntrends: dit was Vinexpo 2025!

Wine Paris in Cijfers

Wine Paris blijft groeien, ondanks uitdagingen als dalende wijnconsumptie, klimaatverandering en wereldwijde logistieke onzekerheden. Enkele opvallende cijfers:

 

+ 19% in vloeroppervlak (waarvan 63% internationaal)

+ 28% in bezoekersaantallen

+ 30% in exposanten

 

Italië verdubbelde hun aanwezigheid, zij hadden dit jaar een hele hal, en ook andere landen groeiden flink in oppervlakte. 

 

Hiermee droeg Wine Paris opnieuw bij aan zijn status als een van de belangrijkste wijnbeurzen ter wereld.



5,300+ exposanten uit 54 wijnlanden.

 

En 52,622 bezoekers, 45% internationaal, uit 154 landen. 


Wat leefde er op de Beursvloer?

Wine Paris hoogtepunten

Ok, Wine Paris groeit, maar hoe zit het met de wijnmakers en bezoekers?

 

De stemming was verrassend positief. Ondanks de uitdagingen in de sector geloven zowel producenten als handelaren in de toekomst.

 

''Wine, like all things, is in flux'' - Dat was het wijze antwoord van een Franse wijnmaker, op de vraag: Hoe ziet de wijnwereld er over 5 jaar uit? Maak je je zorgen?

 

Mooie woorden, ooit al gesproken door de Griekse filosoof Heraclitus, al gingen die niet over wijn.

 

En verrassend positief, zeker als je naar de turbulente markt kijkt. 

 

Ja, de wijnwereld verwacht moeilijke tijden. Maar heel mooi om te zien: we verwachten ook weer mooiere tijden.

 

Wat viel er nog meer op?

  • Eindelijk: ook grote producenten en handelaren staan nu open voor een veranderende consumentenvraag en behoeftes. 
  • Er werd goed gekeken naar logistieke oplossingen. 
  • Er werd meer en meer gekeken naar marketing als kans (of basisbehoefte?) voor de toekomst. 

En, maar misschien lag deze aan ons: Wij gingen dit jaar voor het eerst óók heen met een voorzichtige intentie om te kopen.

 

Misschien dat ik daarom nu ook getuige was van werelddeals die ter plekke werden gesloten. Mooi om te zien hoe grotere spelers dit écht ter plekke doen. 

 

Opvallend

Dit jaar sloot de beurs af met de slogan:  All you need is Paris.

 

En die leefde wél op de beursvloer. 

 

Oftewel: ProWein vs Wine Paris. Een onderwerp dat ook onder bezoekers en exposanten vaak terugkwam. Waar iedereen het over eens was: de steeds weer terugkerende stakingen van het Duitse OV, précies met de beurs, de dure hotels, volgeboekte restaurants... Ja, op dat gebied bied Parijs meer. Veel meer.

 

Hoe dat zich gaat vertalen in de toekomst van beide beurzen? Dat gaan we zien. Eerst maar eens op naar Duitsland ;). 

Belangrijkste Wijn Trends

Geen grote revoluties, maar een voortzetting van bestaande trends, met enkele opvallende accenten:

  • Premiumisering zet door – De groei zit in hogere segmenten, terwijl de totale wijnverkoop wereldwijd daalt.
  • Rode wijn blijft terrein verliezen – Wit, rosé en mousserende wijnen blijven stijgen in populariteit. Volgens het OIV stijgt de consumptie rood in Aziatische landen + productie in de Nieuwe Wereld nog wel.
  • Alcoholvrij wordt volwassener – No- en (vooral) low-alcohol wijnen blijven in trek, met een focus op betere kwaliteit en rijpingstechnieken. In NL groeide deze categorie met +22% ten opzicht van vorig jaar!
  • Opvallende tegenhanger van de No en Low trend: de Be Spirits hal. Zij lieten met hun feestelijke sterke dranken en cocktails ook een sterke groei zien. Zowel in vloeroppervlakte, genietende bezoekers, als leuke dranken. 
  • Duurzaamheid als basisvoorwaarde – Van trend naar alledaagse realiteit. 
  • Meer AI & digitale marketing – Wijnhuizen investeren in storytelling en AI-gedreven klantinteractie.

Ook het Academy-programma en de masterclasses bevestigden deze ontwikkelingen zonder grote verrassingen. Lees ook de trends van vorig jaar

Onze Hoogtepunten

Naast de inspirerende trends en inzichten, waren dit onze persoonlijke hoogtepunten:

Riedel proeverijen

Riedel wijn glazen stand

Dat het glas belangrijk is, dat wist ik wel. En natuurlijk wist ik dat de smaak in elk glas anders is. 

 

Maar om het zo te mogen proeven, bij de Riedel Wine Glass stand, dat was echt waanzinnig. 

 

We proefden twee verschillende sets voor witte wijnen, en twee voor rode wijnen. Het effect op de smaak was enorm. 

 

Waar de Pinot Noir in één glas aromatisch was, en elegant, was diezelfde wijn in een ander glas helemaal niet aromatisch, plus de alcohol kwam enorm naar voren. 

 

Ze hadden zelfs een fantastische weggeefactie bij de masterclass tasting. Daar ging je na de proeverij naar huis met 4 Riedel glazen! Maar helaas voor ons: die hebben wij gemist. Niet getreurd, wij denken er nu aan om onszelf te verwennen met deze glazen. 

 

Maar wie weet investeren we wel in meer glazen. 

 

Wat denken jullie, zou een wijnglas proeverij een leuke workshop zijn voor in ons nieuwe proeflokaal?

Lazio

Altijd leuk: nieuwe wijnen ontdekken. Wij waren onder de indruk van de wijnen uit Lazio. Een regio rond Rome van de oost naar de westkust, die we nog niet goed kenden, met mooie wijnen.

 

Erg mooie wijnen zelfs. Die kunnen meedoen op het niveau van de prachtige Noord-Italiaanse wijnen!

Corsica

Corsica presenteerde zich groots, met een indrukwekkende stand en heerlijke wijnen. Daarnaast verwenden ze beursganger en exposant met een enorm restaurant met écht goed eten van het eiland, compleet met wijn spijs pairing. 

 

Wij hebben weer enorm genoten van de wijnen van dit mooie eiland, echt een hele mooie kwaliteit. 

 

Zo jammer dat we hier in NL zo weinig van dit mooie eiland kunnen proeven! 

 

Maar: wie weet is dat juist een heerlijk excuus om eens die kant op te gaan voor een wijnreis! 

Meer hoogtepunten

En daarnaast:

  • Natuurlijk de leuke nieuwe contacten de we hebben opgedaan.
  • Erg leuk: we proefden hele mooie Low wijnen uit de Gascogne. Wijnmaker Hauts de Montrouge maakte ook een verfijnde Armagnac, en we hebben er zelfs één uit Pieters geboortejaar mogen proeven!
  • En, voor ons ook verrassend: de Bordeaux! Met proeverijen van zowel prachtige klassiekers als (lekkere!) jonge, en moderne varianten. 
  • Prosecco: Een sommelier nam ons mee langs de diverse gezichten van Prosecco, inclusief alle Rives.

Wat was jouw grootste inzicht op Vinexpo 2025?

Conclusie

Duurzaamheid, premium wijnen en digitalisering waren dé kernwoorden. De beurs bevestigde dat de wijnmarkt onder druk staat, maar nog steeds vol kansen en mogelijkheden zit.

Meer Lezen

Wijn trends op Vinexpo
Wijntrends op Prowein 2024
Wijntrends op WBWE 2024

Kim Modder, wijnspecialist en oprichter Wijn Wine Wein
Geschreven door Kim

Wat was jouw grootste inzicht?

Ben jij ook op Wine Paris geweest?

 

Welke trends vielen jou op en welke wijnen of producenten trokken jouw aandacht? Deel het met ons in de reacties! 🍷

 

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste wijntrends, infographics en reizen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Onregelmatig, maar altijd boordevol inspiratie. 😉

 

Veel wijnproefplezier :)

 

Groetjes Kim


Reactie schrijven

Commentaren: 0

Achter de schermen bij Wijn Wine Wein

Wijn Wine Wein is speciaal voor wijnliefhebbers die meer willen leren over wijn. Op een makkelijke, en vooral hele leuke manier ga je zelf aan de slag met wijn proeven, gewoon thuis.

 

Meer weten over het idee achter Wijn Wine Wein? Lees meer over mij en Wijn Wine Wein

Heb je een (wijn)vraag? Mail, app of bel me! Mocht ik niet opnemen, bel ik zo snel mogelijk terug 

Tel: 06 57 54 59 82

Geen alcohol onder 18

Verantwoord genieten: <18? Dan is deze website niet voor jou. Wij verkopen geen alcohol aan minderjarigen. Bij bestelling wordt om je leeftijd gevraagd, en bij aflevering vindt er een leeftijdscheck plaats.