
ProWein 2025: de belangrijkste wijntrends en inzichten
Afgelopen week bezocht ik ProWein 2025, de internationale vakbeurs voor wijnprofessionals.
Voor mij dé kans om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in de wijnwereld, te netwerken en leuke wijnmakers te ontdekken.
Naast onze gesprekken en proeverijen, gaven de masterclasses, trend scouts en het ProWein Business Report weer waardevolle inzichten in waar de markt naartoe beweegt.
Lees hier onze ervaringen van 3 dagen vol gesprekken met standhouders en beursbezoekers, wijnproeverijen en masterclasses!
ProWein in Cijfers
3 dagen wijngekte: 42.000 bezoekers proeven wijn van 4200 exposanten uit 65 landen.
De beurs was wel iets rustiger dan andere jaren:
- 42.000 bezoekers (-10%)
- Uit 128 landen (-5%)
- 4.200 exposanten (-22%)
- Uit 65 landen (0%)
Niet verrassend, met de wereldwijde daling in wijnverkoop, en de groei van Wine Paris. Toch is de wijnbeurs nog steeds immens, en voor ons was ook dit jaar weer een geslaagde editie.
Opvallende, en onverwachte data ProWein: In tegenstelling tot veel andere landen zagen retailers in Nederland en Zuid-Europa een toename in verkoopvolumes, én er wordt een blijvende, lichte stijging verwacht.
De sfeer en eerste indrukken
Opvallend: ook op ProWein waren zowel producenten als bezoekers verrassend positief over de markt. En daarin waren ze niet alleen. Dit zagen we ook al op Wine Paris.
Opvallend, omdat de cijfers nog steeds niet echt positief zijn. De laatste jaren waren zwaar voor de wijnindustrie, en vorig jaar was dit gevoel er minder. Zullen we dan toch voorzichtig naar een kantelpunt bewegen? Een kantelpunt dat onverwachts naar het positieve beweegt?
Verder was er veel aandacht voor:
- Blind proeven (in een speciale Blind Tasting Blackbox: volledig volgeboekt!) en het verbeteren van je proefskills tijdens verschillende masterclasses.
- Wijn spijs: met de urban gastronomy lounge, iedere dag live cooking door sterrenchefs, events met wijn spijs en DJ's, en veel wijn spijs masterclasses door o.a Frankrijk, Spanje en Portugal.
- Spirits en alternatieve dranken: ook het vloeroppervlak van bier, drank en andere dranken was gegroeid, en goed bezocht.
- Events: de sfeer zat er sowieso goed in! Iedere dag grootste events: van de Union Grand Crus tasting van de Bordeaux (70 topwijnen gingen open), tot de Big Bottle events van Alto Adige en VDP. Er werd 'gewoon' gefeest tot 22.00 op ProWein...
De belangrijkste Wijntrends

Duurzaamheid
De trend op ProWein? Sustainability. Je zag het overal, en mooi om te zien: al meer als gemeengoed dan als trend:
- In de wijngaard, met bijvoorbeeld PIWI wijnen, lage interventie en bio wijnen.
- Tijdens het transport: lichtere flessen, en statiegeld flessen (een stuk meer dan vorig jaar!)
No & Low
Het aanbod van alcoholvrije en alcoholarme dranken op ProWein was in 2025 aanzienlijk groter dan in 2024. Alleen het speciale 'ProWein Zero' gedeelte was al met minstens 50% gegroeid.
Vooral de Sparkling Tea varianten vonden wij erg goed. Wij verkopen al jaren Copenhagen Sparkling Tea, een heerlijk alternatief voor wijn op basis van thee. Nu zagen we serieuze concurrentie opstaan, die ook goedkopere alternatieven aanboden.
Marketing, AI en AR in wijn
- In de conceptstore schitterde AI, met een realtime leeftijdscheck voor in je winkel, als assistent die klanten wijnadvies, en wijn spijs adviezen gaf (werkte nog niet perfect. De adviezen scoorden een 7 in onze minitest met andere bezoekers). Wel top: automatische AI analyse en adviezen om je business data beter in te zetten.
- Een nieuw Bytheglass systeem met narrowcasting verleidde je klanten met de verhalen achter de wijnen.
- Pratende flessen: Of scan je fles met je telefoon, en laat de fles het verhaal vertellen!
Een mooie innovatie die ons opviel: Podbar. Een slim systeem die de inhoud van de fles meet, en perfect, per fles vacuümtrekt. Minimaal 21 dagen goed, 700 reseals per CO2 cilinder, geeft 0,20 cent per reseal.
Samenvatting Business Data ProWein

Fijn van ProWein: de overkoepelende data en inzichten op de wijnmarkt.
Wat zijn volgens het ProWein Business Report 2025* én de masterclasses van dit jaar DE trends en ontwikkelingen?
Bij deze een samenvatting, mét dit jaar een extra focus op regionale ontwikkelingen. (Ik heb me hier vooral gefocust op de ontwikkelingen voor Nederland en België).
Belangrijkste Uitdagingen voor de Wijnindustrie
- Veranderend consumentengedrag: Gezondheidsbewustzijn en de opkomst van alternatieve dranken leiden tot dalende wijnconsumptie, vooral in Noord-Amerika en delen van Europa.

- Economische onzekerheid: Hoewel de kostendruk iets is afgenomen, blijft de koopkracht onder druk staan. In Nederland en België is de impact minder groot dan in landen zoals Duitsland en Oostenrijk.
- Strengere alcoholregelgeving: In België, de UK en Ierland zien wijnhandelaren steeds strengere alcoholwetgeving als een grote bedreiging.
- Internationale handelsrisico’s: vooral Franse producenten voelen de invloed van politieke onzekerheden op de export, zoals het handelsbeleid van China en de VS.
Marktontwikkeling in Nederland en België
- In tegenstelling tot veel andere landen zagen retailers in Nederland en Zuid-Europa een toename in verkoopvolumes in 2024, én er wordt ook een blijvende lichte stijging verwacht.
- Premiumwijnen blijven groeien in Nederland en Duitsland, terwijl in andere markten (vooral in Noord-Amerika, Oostenrijk, Scandinavië) een afname wordt verwacht.
- De vraag naar instapwijnen groeit in veel landen, maar Nederland blijft een markt waar de middenklasse en premiumsegmenten aantrekkelijk blijven.
Trends en Toekomstverwachtingen
- Trending wijnen: Mousserend, wit en rosé blijven terrein winnen in Nederland en België. En in NL groeit de vraag naar oranje wijnen en natuurwijnen ook.
- Alcoholvrije en laag-alcoholische wijnen zijn populair, vooral in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Andere alcoholvrije alternatieven zoals kombucha (gefermenteerde thee) en Sparkling Tea groeien ook, vooral in België en het VK. Vooralsnog lijkt de interesse voor 'proxy wijnen' (wijnen gemaakt van ander fruit, en verrijkt met o.a kruiden om de complexiteit van wijn te benaderen) minimaal.
- Bestedingen: In Nederland blijven de prijzen stabiel of stijgen licht, terwijl in andere landen zoals het VK en Scandinavië consumenten eerder kiezen voor goedkopere opties.
- Duurzaamheid en storytelling worden steeds belangrijker: Consumenten willen niet alleen een goed product, maar ook een verhaal en beleving rondom de wijn.
*Een onderzoek, uitgevoerd door de Hochschule Geisenheim University (uitgekomen in januari 2025). Met inzicht in de uitdagingen, trends en toekomstverwachtingen van de wereldwijde wijnmarkt. Meer dan 1.300 experts uit de wijnindustrie, waaronder producenten, importeurs, retailers en horeca-professionals, namen deel aan dit onderzoek.
Regio's en Wijnen die indruk maakten
Enkele hoogtepuntjes:
Ook Interessant

Wat was jouw grootste inzicht?
Ben jij ook op ProWein geweest?
Welke trends vielen jou op en welke wijnen of producenten trokken jouw aandacht? Deel het met ons in de reacties! 🍷
PS. Er was nog een masterclass waar ik graag bij had willen zijn: 'Tilting at Windbreaks: How Global Winds Shape the World of Wine' . Was jij daarbij? Let me know!
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste wijntrends, infographics en reizen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Onregelmatig, maar altijd boordevol inspiratie. 😉
Veel wijnproefplezier :)
Groetjes Kim
Reactie schrijven